Okazało się, że firma Egis Poland projektująca pszczyńską obwodnicę popełniła błędy w obliczeniach i niektóre elementy wiaduktu zostały źle zaprojektowane.
- Sprawa jest bardzo poważna, firma dopuściła się dużego błędu - przyznaje Ryszard Pacer, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Błędy w obliczeniach dotyczą nośności wiaduktu.
- Parametry estakad, łącznic i podpór zostały obliczone na zbyt małe obciążenia - tłumaczy Pacer.
Dlatego konieczne będzie wzmocnienie całej estakady, a także rozebranie i wybudowanie na nowo jednej z podpór wiaduktu.
Jednak jak zaznacza rzecznik, szczęście w nieszczęściu polega na tym, że błąd udało się wykryć na obecnym etapie budowy.
- Jesteśmy jeszcze przed zabetonowaniem konstrukcji, dlatego koszty naprawy będą niższe i mniej skomplikowane - podkreśla rzecznik.
Ile pieniędzy trzeba będzie dodatkowo wyłożyć na budowę obwodnicy, ZDW nie chce zdradzać. - Jesteśmy przed negocjacjami z wykonawcą, dlatego nie możemy mówić o konkretnych kwotach - argumentuje Pacer.
Na koszt projektanta została już wykonana dokumentacja naprawcza wiaduktu.
- Zażądaliśmy także, by Egis Poland na własny koszt zlecił sprawdzenie obliczeń w niezależnej firmie inżynierskiej. Także to zostało wykonane - mówi Pacer.
Aby uniknąć opóźnień ZDW prace naprawcze ma zamiar zlecić z tzw. wolnej ręki obecnemu wykonawcy węzła firmie Mota Engil Europe.
- Jeśli chodzi o termin zakończenia budowy nic się nie zmienia. Mota Engil wykazuje gotowość wykonania robót w taki sposób, by nie przedłużyć budowy - zapewnia Ryszard Pacer.
Błąd w projekcie to nie pierwszy problem na budowie obwodnicy Pszczyny z nośnością.
- W ubiegłym roku mieliśmy kłopot z nośnością gruntu pod jezdnią DK 1 - przyznaje Pacer.
Chociaż droga była w dobrym stanie, trzeba było ją dodatkowo wzmocnić, aby utrzymała wiadukt obwodnicy. Wówczas roboty udało się przeprowadzić tak, że nie zakłóciły harmonogramu prac.
Zgodnie z terminem obwodnica ma być gotowa na przełomie października i listopada tego roku. Połączy Drogę Krajową nr 1 z Drogą Wojewódzką nr 935 w stronę Rybnika.
- Po zakończeniu budowy obwodnicy Pszczyny, kierowcy będą mieli do dyspozycji dobre połączenie DK 1 z autostradą A 1, co ważne, omijające centrum Pszczyny - mówi Ryszard Pacer.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?