Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PSZCZYNA: Obwodnica ma błędy konstrukcyjne. Część węzła trzeba rozebrać

Karol Świerkot
Tak dobrze żarło i ... Trzeba rozebrać. Z powodu błędów konstrukcyjnych konieczne będzie wyburzenie jednego z filarów wiaduktu budowanego węzła obwodnicy Pszczyny nad DK1. Pozostała konstrukcja musi zostać wzmocniona.

Okazało się, że firma Egis Poland projektująca pszczyńską obwodnicę popełniła błędy w obliczeniach i niektóre elementy wiaduktu zostały źle zaprojektowane.

- Sprawa jest bardzo poważna, firma dopuściła się dużego błędu - przyznaje Ryszard Pacer, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Błędy w obliczeniach dotyczą nośności wiaduktu.

- Parametry estakad, łącznic i podpór zostały obliczone na zbyt małe obciążenia - tłumaczy Pacer.
Dlatego konieczne będzie wzmocnienie całej estakady, a także rozebranie i wybudowanie na nowo jednej z podpór wiaduktu.

Jednak jak zaznacza rzecznik, szczęście w nieszczęściu polega na tym, że błąd udało się wykryć na obecnym etapie budowy.

- Jesteśmy jeszcze przed zabetonowaniem konstrukcji, dlatego koszty naprawy będą niższe i mniej skomplikowane - podkreśla rzecznik.
Ile pieniędzy trzeba będzie dodatkowo wyłożyć na budowę obwodnicy, ZDW nie chce zdradzać. - Jesteśmy przed negocjacjami z wykonawcą, dlatego nie możemy mówić o konkretnych kwotach - argumentuje Pacer.
Na koszt projektanta została już wykonana dokumentacja naprawcza wiaduktu.

- Zażądaliśmy także, by Egis Poland na własny koszt zlecił sprawdzenie obliczeń w niezależnej firmie inżynierskiej. Także to zostało wykonane - mówi Pacer.
Aby uniknąć opóźnień ZDW prace naprawcze ma zamiar zlecić z tzw. wolnej ręki obecnemu wykonawcy węzła firmie Mota Engil Europe.

- Jeśli chodzi o termin zakończenia budowy nic się nie zmienia. Mota Engil wykazuje gotowość wykonania robót w taki sposób, by nie przedłużyć budowy - zapewnia Ryszard Pacer.

Błąd w projekcie to nie pierwszy problem na budowie obwodnicy Pszczyny z nośnością.
- W ubiegłym roku mieliśmy kłopot z nośnością gruntu pod jezdnią DK 1 - przyznaje Pacer.
Chociaż droga była w dobrym stanie, trzeba było ją dodatkowo wzmocnić, aby utrzymała wiadukt obwodnicy. Wówczas roboty udało się przeprowadzić tak, że nie zakłóciły harmonogramu prac.

Zgodnie z terminem obwodnica ma być gotowa na przełomie października i listopada tego roku. Połączy Drogę Krajową nr 1 z Drogą Wojewódzką nr 935 w stronę Rybnika.

- Po zakończeniu budowy obwodnicy Pszczyny, kierowcy będą mieli do dyspozycji dobre połączenie DK 1 z autostradą A 1, co ważne, omijające centrum Pszczyny - mówi Ryszard Pacer.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pszczyna.naszemiasto.pl Nasze Miasto