Władze gminy oprócz mieszkańców, spółki PG Silesia i sąsiednich gmin zyskali jeszcze jednego sojusznika w walce przeciwko drodze u siebie. Jest nim ekologia. I wbrew pozorom może być to najsilniejsze wsparcie dla gminy, bowiem właśnie ze względów ekologicznych zrezygnowano z budowy drogi w wariancie B przez Brzeszcze, gdzie znajdowały się tereny łowne ślepowrona i obszar Natura 2000.
- U nas odnaleźliśmy w Grzawie chronione gatunki roślin na trasie przebiegu S1 w wariancie A, i wprawdzie nie mamy zamiaru wprowadzać tam programu Natura 2000, ale chcemy w tym miejscu ustanowić użytek ekologiczny, który nie będzie restrykcyjny dla rolników, mających tam swoje pola - mówi Bogdan Taranowski, wójt Miedźnej.
Władze gminy wystosowały już pismo do GDDKiA, regionalnego dyrektora ochrony środowiska oraz ministra środowiska, aby sprawie się przyjrzeli.
- W Grzawie doszukaliśmy się chronionego zapisanego w Polskiej Czerwonej Księdze selera błotnego, nadwodnika okółkowego, ponadto w Miedźnej występuje czyżeń śródpolny, a w dolinie Wisły i jej starorzeczu czyżeń z pomnikowymi kruszynami oraz zadrzewienia - wymienia wójt.
Jeśli gminie faktycznie uda się przeforsować ustanowienia użytku ekologicznego, wariant zyska kolejnych przeciwników w postaci ekologów. Plusem takiego użytku w przeciwieństwie do Natury 2000 jest mniejsza restrykcyjność.
- Natura 2000 wymuszałaby na rolnikach zakaz stosowania środków ochrony roślin, a trawę na łąkach musieliby kosić kosami i wywozić na wozach zaprzęgniętych do koni - wyjaśnia wójt.
- Użytek ekologiczny chroni tylko obszar, gdzie dana roślina występuje, np. koryto rzeki - mówi.
Decyzję o wyborze wariantu mamy poznać w sierpniu, do tego czasu sprawa jest otwarta, a gmina chce wpłynąć na GDDKiA, żeby zrezygnowała z wariantu A.
Drugim najbardziej prawdopodobnym wariantem jest wariant C, przez Brzeszcze, któremu definitywnie sprzeciwiają się górnicy z tamtejszej kopalni, bowiem budowa trasy w tym wariancie może skrócić żywotność kopalni Brzeszcze.
Swoje zdanie ma wyrazić jeszcze muzeum Auschwitz-Birkenau oraz komisja UNESCO. Potem zapadnie decyzja, która raczej będzie już nieodwracalna.
Dlatego każda ze stron wyciąga najcięższe działa, aby przekonać do swoich racji.
Droga S1 ma powstać do 2020 roku i połączyć Cieszyn z lotniskiem w Pyrzowi-cach. Do ukończenia drogi brakuje odcinka 40 km między węzłem "Kosztowy II" w Mysłowicach i "Suchy Potok" w Bielsku Białej.
Budowa drogi S1, jaki wariant zostanie wybrany? Czytajcie więcej o sprawie
Czy budowa drogi S1 w Miedźnej dojdzie do skutku. Jak uważacie?
Strefa Biznesu: Plantatorzy ostrzegają - owoce w tym roku będą droższe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?