Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strategia promocji Katowic zaakceptowana przez władze miasta. Jej los zależy od radnych

Justyna Przybytek
To nowe hasło i logo Katowic
To nowe hasło i logo Katowic UM Katowice
Kosztowne kampanie promocyjne, nowe logo i hasło - to niektóre z założeń strategii promocji Katowic, którą przygotowało konsorcjum firm marketingowych. Dokument zaakceptowały już władze Katowic, teraz pora na radnych

Czy Katowice będą miały nowe logo oraz hasło promocyjne? Zdecydują radni prawdopodobnie na najbliższej sesji Rady Miasta. Projekt uchwały o przyjęciu Strategii Promocji Katowic trafił już do biura Rady Miasta. W środę będzie analizowany na Komisji Kultury i Promocji.

To ten sam dokument, który od kilku miesięcy krytykuje część… rajców. Krytykuje, bo jak podkreślają jak dotąd nie widzieli projektu strategii, nie zostali także zaproszeni do pracy nad nią. Ostrzegali więc, że dokument podzieli los Strategii Rozwoju Sportu, która została przez radnych odrzucona.

- Mój podstawowy zarzut jest taki, że ten dokument jest zbyt długi. To nie jest opracowanie, które uchwalone ma trafić na półkę, a dokument z którym będą musieli żyć i pracować urzędnicy, i różne organizacje. Powinien mieć nie więcej niż 70 stron, a ten ma około 270, (reszta to załączniki - przyp. red. ) - komentuj Arkadiusz Godlewski, przewodniczący Rady Miasta. Dodaje, że radni muszą mieć czas, aby strategię przeczytać i potem oceniać. Dlatego nie wiadomo, czy trafi na sesję RM w listopadzie czy w grudniu.

- Gdyby to było tylko urzędnicze dzieło, miałbym wątpliwości, ale stoją za nim firmy specjalizujące się w zakresie doradztwa marketingowego i pr, więc jeśli urząd za bardzo nie namieszał, myślę, że będzie to dokument do przyjęcia - ocenia Godlewski.

Przygotowanie strategii władze Katowic powierzyły wybranemu w drodze przetargu konsorcjum firm marketingowych Media Partner, Business Consulting i Imago PR. Za jej opracowanie urząd płaci prawie 300 tys. zł.

Dokument liczący ponad 700 stron - prawie 300 to sama strategia, reszta załączniki - to obszerne opracowanie na temat tego jak skutecznie promować Katowice, aby nie były postrzegane przez pryzmat stereotypów jako miasto nieatrakcyjne. Obecnie, jak wynika z badań zleconych na potrzeby strategii, Katowice kojarzone są głównie z górnictwem i Spodkiem, ale aż co trzeci badany nie ma żadnych skojarzeń ze stolicą województwa. Aż połowa badanych nie chciałaby mieszkać w Katowicach, a co trzeci pytany: waha się, ale też z takiej oferty nie skorzysta.

Jak to zmienić? Autorzy strategii przygotowali dla urzędników szereg rad. Postulują m.in. zmianę logo Katowic. Znakiem miasta nie będzie już Spodek, ale serce znane ze starań Katowic o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Zmieni się także hasło promocyjne: "Katowice. Dla odmiany", to propozycja zaakceptowana już przez władze miasta.

Są także w strategii wnioski, jak promować Katowice i na co stawiać, aby działania marketingowe przyniosły spodziewany skutek. I tak Katowice muszą stawiać na swoje atuty, którymi zdaniem autorów opracowania są "metropolitalność" i "dziedzictwie", dodatkowe to: alternatywa, ekoodpowiedzialność i aktywność. Katowice mają być promowane jako miejsce do mieszkania, nauki, inwestycji, spotkań i centrum kultury i rozrywki.

Jest też w strategii wymieniony szereg działań, które w kreowaniu nowego wizerunku Katowic mają pomóc. To głównie kampanie promujące, m.in. Nikiszowiec po 2013 r., na którą miasto wedle szacunków autorów dokumentu ma wydać ponad pół miliona złotych. Ale to nie koniec, pomysłów jest kilkanaście, w tym kampania promująca festiwale muzyczne i filmowe, studia w stolicy województwa "Akademickie Katowice", czy kolejne pod wiele mówiącymi nazwami "Spotkajmy się w Katowicach", albo "Katowice do mieszkania, do kochania". Są także w strategii propozycje hucznego świętowania w Katowicach Barbórki, albo Nocy św. Floriana, a także stworzenie szlaków turystycznych: zabytków techniki, czy cudów architektury.

Strategia ma obowiązywać do 2020 r. i zmienić oblicze stolicy województwa. Tak przekonują jej autorzy, którzy w podsumowaniu dokumentu puszczają wodze fantazji… Niżej cytat ze strategii, pisownia oryginalna.
"Jest rok 2019. Katowice są tętniącym życiem, niezwykle prężnym i dynamicznym centrum gospodarczym, a także miejscem spotkań dla wielomilionowej społeczności katowickiego obszaru metropolitalnego, która na katowickim Rynku, powszechnie uznawanym za własny, świętuje nadejście Nowego Roku. Jak zwykle, zgodnie z katowicką tradycją, impreza gromadzi prawdziwe tłumy mieszkańców Katowic, Zabrza, Sosnowca, Bielska-Białej i Częstochowy, a także przyjezdnych z całej Polski i jakże licznych gości zagranicznych przyzwyczajonych do niezwykłego charakteru wydarzeń odbywających się w śląskiej stolicy. Wielu z nich to uczestnicy Europejskich Targów Noworocznych, które zakończyły się właśnie w Katowickim Międzynarodowym Centrum Kongresowym. Impreza, choć nowa, już została okrzyknięta kolejnym sukcesem organizatorów. Miasto i tym razem nie zawiodło - na Rynku kilka scen, niezwykła katowicka (…), oryginalne pokazy multimedialne, najnowsze trendy muzyki tanecznej, międzynarodowy gwar i wyraźne uznanie na twarzach uczestników. (…) Za kilka minut powitamy Nowy Rok 2020 w Katowicach. Mało kto już pamięta, z jakimi obciążeniami
wizerunkowymi najdynamiczniejsze i najbardziej trendy miasto południowej Polski borykało się jeszcze osiem lat temu. Dziś Katowice utożsamiane są głownie z sukcesem gospodarczym, opartym na umiejętnym łączeniu bogatych zasobów własnego dziedzictwa z nowoczesnością, a także niezwykłą przemianą, aktywnością mieszkańców, inwestorów, gości i podkreślaną tu na każdym kroku - czego widomym symbolem stały się katowickie ogrody wertykalne - ekoodpowiedzialnością.
Zarysowana powyżej wizja noworocznego powitania ostatniego roku, w którym miałaby
obowiązywać niniejsza Strategia, ukazuje Katowice jako, miejsce wieloaspektowe, spełniające wielorakie potrzeby mieszkańców i gości, a także jedyne w swoim rodzaju miasto-centrum, silne dzięki umiejętnemu połączeniu potencjału własnego i całego obszaru metropolitalnego."

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto