Spis treści
22 kwietnia zamkną tunel w Trzcińsku
22 kwietnia ze względu na prace remontowe wyłączony z ruchu tunel w Trzcińsku na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów.
W związku z tym autobusowa komunikacja zastępcza zostanie wprowadzona na odcinkach
- Janowice Wielkie – Jelenia Góra
- w pociągach “Szklarka” i “Szrenica” na odcinku Janowice Wielkie – Szklarska Poręba Górna przez Jelenią Górę i Piechowice.
To trzecie i ostatnie zamknięcie tunelu na tym odcinku. Po zakończeniu prac ruch będzie odbywać się po dwóch torach.
Remont tunelu w Trzcińsku
Tunel koło Trzcińska, to obiekt z połowy XIX wieku, znajdujący się pod wzniesieniem Wzgórz Dziwiszowskich, kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry, na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów (linia kolejowa Wrocław Świebodzki – Zgorzelec, nr 274).
Oddany do użytku został w roku 1867, co czyni go jednym z najstarszych tuneli kolejowych w Polsce. Obiekt wykonany od samego początku jako dwutorowy, o długości 293 m. Był jednak zbyt wąski i przepisy nie pozwalały na to, by zmieściły się dwa pociągi. Trzeba było czekać, by przejechał ten z przeciwnej strony. To wydłużało podróż.
W marcu 2023 roku ruszyła przebudowa obiektu. Prace prowadzono tak, by podczas większości robót, nie zatrzymywać ruchu pociągów. Tylko dwa razy pasażerowie musieli korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej z Jeleniej Góry do Janowic Wielkich.
Nowoczesna maszyna „TEM” poszerzyła obiekt do wymaganych rozmiarów - z ok.8,3 metrów do ponad 11 metrów.
I teraz mogą bezpiecznie przejeżdżać tędy dwa pociągi.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły na przebudowę tunelu blisko 130 mln zł netto (środki budżetowe i z dokapitalizowania). Koniec remontu planowany jest na II kwartał tego roku.
O remoncie tunelu w Trzcińsku pisaliśmy TUTAJ
W czerwcu sprawniejsze podróże na trasie Wrocław - Jelenia Góra
Od 4 czerwca zwiększą się możliwości przejazdu koleją przez tunel koło Trzcińska.
Dzięki poszerzeniu obiektu, dwa pociągi równocześnie przejadą przez tunel. Poszerzenie tunelu pozwoli na równoczesny przejazd przez tunel dwóch pociągów z prędkością do 120km/h, co dotychczas było niemożliwe.
Linia kolejowa Wrocław - Jelenia Góra jest ważna w systemie połączeń lokalnych, wojewódzkich i krajowych. Realizacja inwestycji w tunelu k. Trzcińska zwiększy możliwości organizacji połączeń.
Dziewiętnastowieczny, 300 - metrowy obiekt został odnowiony i poszerzony z ok. 8,3 m do 11 m. Kamienną obudowę wewnątrz tunelu zastąpiła mocniejsza żelbetowa konstrukcja. Ściany są już zabezpieczone przed korozją. Portale obiektu zostały oczyszczone i odbudowane. Prace zrealizowano w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków.
Ostatni etap prac wymaga zamknięcia tunelu dla ruchu kolejowego.
W 6 tygodni zostaną położone nowe tory oraz zamontowana sieć trakcyjna. Roboty realizowane są 24 godziny na dobę.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?