Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jazda na suwak i korytarz życia. Przedszkolaki pokażą ci, jakie to proste [FILM]

Jakub Latusek
Jakub Latusek
Prezydent RP Andrzej Duda podpisał 5 listopada 2019 r. przygotowaną przez Ministerstwo Infrastruktury nowelizację ustawy - Prawo o ruchu drogowym, wprowadzającą przepisy dotyczące tworzenia drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak. Nowe przepisy zaczną obowiązywać po upływie 21 dni od publikacji w Dzienniku Ustaw.

Korytarz życia – kiedy i jak należy go zastosować?

Korytarz życia może występować na autostradach, drogach szybkiego ruchu i wszystkich innych drogach, po których poruszają się samochody osobowe i nie tylko. Najczęściej stosuje się go na autostradach, drogach szybkiego ruchu i w miastach w godzinach szczytu.

Tworzący się na takich drogach korek powinien zapalić u kierowców czerwoną lampkę ostrzegawczą. Zakorkowana autostrada, droga szybkiego ruchu czy główna arteria miasta to najczęściej znak, że na trasie wystąpiło zdarzenie drogowe. Bez względu na to czy jest to kolizja, wypadek, stłuczka, zapalenie samochodu - korytarz życia ułatwi służbom ratunkowym (w tym pogotowiu, straży pożarnej czy gazowej) dojazd do miejsca zdarzenia i szybką interwencję.

Korytarz życia to miejsce na środku drogi, które pozostaje wolne dla szybkiego przejazdu służb ratunkowych.

  1. Zauważasz, że droga, którą się poruszasz zaczyna się korkować
  2. Obserwujesz reakcję innych użytkowników drogi
  3. Zjeżdżasz na bok pasa, po którym się poruszasz. Kierowcy jadący prawym pasem zjeżdżają jak najbardziej na prawo (zahaczając o pas awaryjny), zaś Ci jadący lewym pasem zjeżdżają jak najbardziej na lewo, niekiedy wjeżdżając na pas zieleni, oddzielający drogę.
  4. W sytuacji dróg z 3 pasami ruchu kierowcy znajdujący się na środkowym pasie zjeżdżają na prawą stronę.
  5. Przestrzeń pozostawioną pomiędzy samochodami nazywamy korytarzem życia.

Korytarz życia tworzymy intuicyjnie, nie czekając na odgłosy i światła samochodów ratunkowych.

Furorę w internecie robi krótki film instruktażowy przygotowany przez przedszkolaki ze Stęszewa. Maluchy pokazują, że szybkie stworzenie korytarza i ułatwienie służbom dojazdu na miejsce zdarzenia jest dziecinnie proste.

Jazda na suwak - na czym polega?

Kierowca zmieniający pas ruchu musi ustąpić pierwszeństwa temu, który już tym pasem jedzie, a także kierowcy, który również chce wjechać na ten pas i jest z jego prawej strony.

Zasada ta przestaje jednak obowiązywać "w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości" (czyli w praktyce w korkach) gdy jeden z pasów ruchu kończy się albo jest zablokowany (np. z powodu wypadku, remontu czy awarii stojącego na nim samochodu). Wtedy właśnie obowiązywać ma jazda na suwak.

Kierowca jadący sąsiednim, czynnym pasem ruchu ma obowiązek przepuścić jeden samochód zjeżdżający z kończącego się pasa. Ma to zrobić bezpośrednio przed przeszkodą na kończącym się pasie. Mamy więc prawo dojechać do samego końca zanikającego pasa i dopiero tam wjechać na przejezdny pas.

Na jezdniach z trzema lub więcej pasami, gdy dwa z tych pasów kończą się lub są zablokowane, kierowca jadący czynnym pasem musi przepuścić dwa samochody - najpierw ten z prawej, potem z lewej strony.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rawicz.naszemiasto.pl Nasze Miasto