DTŚ do Mysłowic: Kilkanaście minut, zamiast kilkudziesięciu. Tyle czasu zająć ma podróż z Katowic do Jaworzna, i to nie autostradą, a nowym odcinkiem Drogowej Trasy Średnicowej. Odcinkiem, którego póki co nie ma jeszcze nawet na papierze. Ale jest szansa, że to się zmieni. Jaworzno, lider zawartego rok temu porozumienia mysłowicko-sosnowiecko-jaworznickiego, lada dzień rozpisze przetarg na przygotowanie projektu wydłużenia trasy do Jaworzna i Sosnowca.
Dziś komfortowy przejazd z zachodniej części województwa śląskiego na wschód kończy się przed Mysłowicami. DTŚ ma rozładować ruch w mieście i usprawnić przejazd z Sosnowca do Katowic. Jak dokładnie pobiegnie trasa, sprecyzuje dopiero studium transportowe, którego opracowanie jest głównym elementem ogłaszanego właśnie przetargu.
Studium transportowe obejmie obszar od Katowic po Dąbrowę Górniczą i Wojkowice. Jak zapowiada jaworznicki magistrat, to będzie pierwsze tak rozległe badanie. Przepytanych zostanie w sumie około 32 tys. ludzi.
- Dowiemy się, gdzie jeżdżą, po co i czym. Przeprowadzone zostaną też pomiary natężenia ruchu na drogach w tym rejonie. Dzięki temu powstanie model potrzeb komunikacyjnych wschodniej części aglomeracji - zapowiada Barbara Makowska z UM w Jaworznie.
Na studium transportowe i koncepcję techniczną potrzebne jest ok. 2 mln 300 tys. zł. Z tego Mysłowice wyłożą 700 tys. zł, Sosnowiec 1 mln 25 tys., a Jaworzno - 557 tys. zł. Dokumentacja gotowa ma być do sierpnia 2015 roku, aby już wtedy zacząć starania o zgodę na budowę i wnioskować o dotację, a w 2016 rozstrzygnąć przetarg i w ciągu dwóch lat zbudować drogę.
Przypomnijmy: inwestycja została podzielona na dwa etapy - pierwszy pobiegnie od niewybudowanego jeszcze węzła Wilhelmina w Katowicach przez Mysłowice do węzła Jęzor na granicy Jaworzna i Sosnowca i kosztował będzie 300 mln zł, a drugi, droższy (ok. 600 mln) - od węzła Janów w Mysłowicach prawdopodobnie do węzła na S1 w Sosnowcu.
Prawdopodobnie, bo władze togo ostatniego miasta odstąpiły od proponowanego wcześniej przebiegu trasy przez centrum miasta i teraz rozważa opcję poprowadzenia drogi ulicą Mikołajczyka i dalej śladem starej kolei piaskowej do nowego węzła "Bór" na trasie S1.
Wcześniej jeszcze musi powstać węzeł Bagienna-Wilhelmi-na w Katowicach, który znalazł się na liście projektów kluczowych województwa śląskiego.
7 najtańszych kierunków na wakacje all inclusive w lipcu 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?