Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa drogi S1 dopiero w 2024 roku? Na to wygląda. Chyba że z nieba spadnie deszcz pieniędzy

Aleksandra Smolak, Karol Świerkot
Gotowa jest trasa z Bielska do Cieszyna i od Mysłowic do Pyrzowic. Dziura jest w naszym powiecie i powiecie bieruńsko-lędzińskim
Gotowa jest trasa z Bielska do Cieszyna i od Mysłowic do Pyrzowic. Dziura jest w naszym powiecie i powiecie bieruńsko-lędzińskim arc
Budowa drogi S1 dopiero w 2024 roku? Z perspektywy Warszawy budowa drogi S1 z Mysłowic do Bielska nie jest kluczowa. Inwestycja została wpisana tylko na listę rezerwową Planu Budowy Dróg na lata 2014-2020.

Budowa drogi S1 dopiero w 2024 roku?

Budowa drogi S1 z Mysłowic do Bielska Białej przez Bieruń i Lędziny znowu została przełożona? Tak wynika z opublikowanego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020. Mimo jeszcze tegorocznych zapewnień wicepremier Bieńkowskiej i zakończonego sporu o wariant budowy drogi w Miedźnej, kluczowa z punktu widzenia, właśnie dla gminy Miedźna, ale także Bierunia, Lędzin, Imielina i Chełmu Śląskiego droga, może nie powstać w najbliższej dekadzie. W nowym programie inwestycja znalazła się na pierwszym miejscu, tyle że listy rezerwowej.

Co to znaczy?
Że budowa wskoczy do programu w wypadku wykolejenia się innej inwestycji lub pojawienia się dodatkowych pieniędzy. Chociaż jak przekonuje Marek Prusak, rzecznik GDDKiA, jest światełko w tunelu. – To prawda, że będziemy realizować te zadania, które zostały wymienione w programie, ale dla drogi S1 nie jest gotowa jeszcze dokumentacja, więc jeśli zostanie dokończona, sytuacja może się zmienić – wyjaśnia.

Do ukończenia drogi S1 pozostał 40 kilometrowy odcinek między węzłem Kosztowy II w Mysłowicach a węzłem Suchy Potok w Bielsku Białej. Dokumentacja ma być gotowa w przyszłym roku, bo aktualnie kończony jest piąty, kompromisowy wariant trasy. – W przyszłym roku wszystkie warianty zostaną poddane ponownej ocenie. Przetarg wówczas mógłby zostać rozpisany w 2016 roku, a budowa zrealizowana w latach 2017-2020 - tłumaczy Prusak.

W czym więc problem? Że do kompletu dokumentów potrzeba jeszcze 3 mld zł. A ty musi dać rząd. Czy da, tego GDDKiA nie wie. – Teoretycznie są na to szanse - ucina Prusak.

Ważniejsze od budowy S1 okazały się m.in. budowa S8 Radziejowice - Białystok, S51 Olsztyn - Olsztynek czy budowa obwodnicy Kępna S11. Co ciekawe w programie zadań nie znalazło się też dokończenie drogi S69 z Bielska do Żywca oraz autostrady A1 od Częstochowy do Łodzi. Wszystko wskazuje na to, że na drogę przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.

Zapytaliśmy wójta gminy Miedźna Bogdana Taranowskiego co sądzi o opublikowanym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020? Ten jednak jest dobrej myśli
- Mam nadzieję, że wysiłki mieszkańców, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz wszystkich tych, którzy pracowali przy wypracowywaniu kompromisu dla drogi S1 nie pójdą na marne. Wierzę w to, że pieniądze się znajdą o wiele wcześniej i pomoże nam w tym pierwsze miejsce na liście rezerwowej. Ponadto uważam, że decyzja środowiskowa dla drogi powinna zostać jak najszybciej wydana. Budowa drogi to wielka szansa dla gminy. Węzeł, który ma to powstać sprawi, że gmina będzie jeszcze bardziej atrakcyjną, bo wszędzie będzie stąd blisko, zarówno do Katowic jak i Bielska-białej. A gmina Miedźna stanie się atrakcyjna dla nowych mieszkańców. Ta inwestycja musi zostać dokończona. Mamy już początek i koniec drogi. Teraz musimy wypełnić jej środek, a jest nią nasza gmina.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pszczyna.naszemiasto.pl Nasze Miasto