Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pszczyna: Budowa tunelu na Męczenników Oświęcimskich w 2017 roku? PLK ma takie plany

Karol Świerkot
Tunel na Bielskiej, podobny ma powstać na Męczenników Oświęcimskich
Tunel na Bielskiej, podobny ma powstać na Męczenników Oświęcimskich
PKP Polskie Linie Kolejowe chcą wybudować drugi przejazd pod torami w Pszczynie. To konieczne, bo miasto się blokuje

Od otwarcia tunelu pod torami na ul. Bielskiej nie minęły jeszcze 3 lata, a Pszczyna znowu jest zakorkowana. Obecnie już nie tyko w godzinach szczytu, ale także poza nim, wszystkie drogi wylotowe z miasta są zatkane. Wszystko przez brak obwodnicy miasta i zamykane kilka razy w ciągu godziny przejazdy kolejowe na ul. Bieruńskiej i Męczenników Oświęcimskich.

Obwodnica ma być gotowa jeszcze w tym roku, jeśli uda się wykonać roboty naprawcze na węźle w terminie.
Przejazdy kolejowe jednak pozostaną zmorą kierowców jeszcze przynajmniej przez kilka lat. Co potem? PKP Polskie Linie Kolejowe planuje w 2017 roku rozpocząć budowę tunelu dla samochodów pod przejazdem na ul. Męczenników Oświęcimskich. Byłby to podobna konstrukcja do tej na ul. Bielskiej.

- Na chwilę obecną przygotowywane jest studium wykonalności, pozyskujemy mapy geodezyjne, decyzję środowiskową. Studium ma być gotowe w 2015 roku, następnie rozpisany zostanie przetarg na projekt, budowa rozpocznie się nie wcześniej niż w 2017 roku - mówi Jacek Karniewski z Centrum Realizacji Inwestycji w Warszawie.
Dlatego PKP PLK nic na razie nie mówi, ani kiedy ewentualnie inwestycja byłby gotowa, ani ile będzie kosztować. Tym bardziej, że najpierw muszą być na nią pieniądze.

- Inwestycja musi zostać uwzględniona w perspektywie finansowej na lata 2014-2020 - tłumaczy Karniewski.
Przebudowa przejazdu na Męczenników Oświęcimskich w Pszczynie to bowiem tylko mały fragment planowanej modernizacji linii kolejowej E65 z Katowic do Zebrzydowic, która ma kosztować według szacunków kilka miliardów złotych.

Według planów PLK w Pszczynie na ul. Męczenników Oświęcimskich zostanie wybudowany wiadukt kolejowy.
- Dojazd do zakładów mięsnych będzie poprowadzony drogą równoległą od skrzyżowania z DK1, pod wiaduktem poprowadzona zostanie droga dwujezdniowa z chodnikami dla pieszych po obu stronach - wymienia Karniewski. - Wyjazd i wyjście spod wiaduktu będzie możliwe na ul. Dworcową po niewielkich modyfikacjach - dodaje.

Ponadto PLK chce połączyć przejściem podziemnym perony 1. i 2. na stacji w Pszczynie oraz wykonać przejście pod przejazdem na ul. Kolejowej.

Jeśli inwestycja dojdzie do skutku, Pszczyna może raz na zawsze pozbyć się korków w centrum miasta. Tym bardziej, że jeszcze w tym roku, według planów, gotowa ma być obwodnica miasta. Pod warunkiem, że uda się na czas wykonać poprawki na węźle obwodnicy, który został błędnie zaprojektowany i konieczne jest wzmocnienie konstrukcji.

Obecnie jedyną drogą wylotową z Pszczyny nie kolidującą z torami kolejowymi jest ul. Bielska, na której również regularnie już tworzą się korki. Tutaj tunel pod torami otwarto 27 września 2010 r. Od października ubiegłego roku rewitalizowany jest natomiast budynek dworca PKP w Pszczynie. Ma się zakończyć jeszcze w tym roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pszczyna.naszemiasto.pl Nasze Miasto