Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

Rozmowa z Andrzejem Babczyńskim, prezesem Zarządu Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Okręgu Częstochowskiego SA w Częstochowie.

Częstochowskie przedsiębiorstwo od czterech lat znajduje się w czołówce ogólnopolskiego rankingu pod patronatem „Dziennika Gazety Prawnej”, wtym roku awansowało na drugie miejsce. Serdecznie gratuluję sukcesu. Jak zarządzać, by osiągać takie wyniki?
Częstochowskie wodociągi eksploatują drugą co do długości sieć wodociągową w Polsce, jesteśmy dużym przedsiębiorstwem, a nasze działania wpisują się w nurt rozwoju technologii i nauki. Nie mamy kompleksów nie tylko na tle kraju, ale i Europy.
A odnośnie zarządzania, podstawowym założeniem jest przyjęcie dobrego modelu biznesowego, trzeba wyznaczyć jasne cele, sposób i czas ich realizacji. Ważne jest globalne długofalowe planowanie, ale i stałe monitorowanie wszystkich procesów.
Przedsiębiorstwo ujmuje, uzdatnia i dystrybuuje każdego dnia blisko 50000 m3 wody. To ogromna i złożona produkcja. W tej produkcji wyróżnić można wiele obszarów potwierdzających innowacyjne, a zarazem efektywne zarządzanie. Jednym z ciekawszych wskaźników, świadczących właśnie o zarządzaniu, jest Infrastrukturalny Indeks Wycieków. W przeciwieństwie do procentowego wskaźnika strat wody, indeks ten jest niezależny od wielkości sprzedaży, z tego tytułu promuje należycie utrzymane układy sieci, bez względu na wielkość pobieranej wody przez klientów.
W związku z podjętymi działaniami od kilku lat obserwujemy stopniową poprawę przedmiotowego wskaźnika. Osiągnęliśmy wskaźnik równy 1,43, podczas gdy jego średnia wartość w Polsce jest bliska 5.

Branżę wodno-kanalizacyjną dotykają od kilku lat problemy ze spadkiem sprzedaży wody, wpływa na to wiele czynników, takich jak stagnacja w przemyśle czy aspekty demograficzne. Jak w Częstochowie rozwiązano ten problem?
Rzeczywiście, od kilkunastu lat stale spada poziom sprzedaży wody i to jest jeden z głównych problemów naszej branży. Ma na to wpływ wiele czynników niezależnych od przedsiębiorstw. Dla zobrazowania skali tego zjawiska może posłużyć porównanie średniodobowego zapotrzebowania na wodę w rejonie częstochowskim, które na początku lat 90. wynosiło 98000 m3. Podejmujemy działania, by niwelować skutki spadku sprzedaży.
Analizujemy rynek lokalny i wykorzystując sytuację, postawiliśmy na rozwój poprzez objęcie swoją działalnością nowego rozległego obszaru, dzięki czemu pozyskaliśmy nowych odbiorców usług i zwiększyliśmy sprzedaż o 15%. Jesteśmy również gotowi do zapewnienia niezbędnej infrastruktury dla nowo powstałych w Częstochowie specjalnych stref ekonomicznych mieleckiej i katowickiej, liczymy na dużych odbiorców. W ramach szeroko przez nas prowadzonej edukacji ekologicznej prowadzimy kampanię „pij wodę z kranu”. Jest to akcja prowadzona przez większość firm wodociągowych pod różnymi hasłami, ale z podobnym przesłaniem. Zachwalamy naszą wspaniałą czystą i bezpieczną wodę z ujęć głębinowych.

Czy woda z kranu faktycznie ma takie parametry jak butelkowana?
Częstochowskie wodociągi są w tej korzystnej sytuacji, że ujmują wodę tylko ze studni głębinowych. Czerpiemy ją z jurajskich zasobów Głównego Zbiornika Wód Podziemnych GZWP 326, którego woda pod względem fizykochemicznym i mikrobiologicznym znajduje się w klasie najwyższej czystości. Jest średniozmineralizowana, niskosodowa, niskochlorkowa. Można ją określić jako średnio twardą, co zdecydowanie jest jej zaletą. Częstochowska woda jest zdrowa, świeża, klarowna, pozbawiona zanieczyszczeń toksycznych i organicznych. Jest bezpieczna, bo poddawana stałej kontroli w akredytowanym laboratorium wodociągów. W ubiegłym miesiącu zakupiliśmy saturator – nowy, piękny, chromowany. Od początku lata oferujemy naszym klientom wodę wprost z wodociągu z dodatkiem soku lub z gazem. Akcja cieszy się ogromnym zainteresowaniem. A w połączeniu z ustawioną nieopodal kurtyną wodną odnosi wspaniały efekt. Myślę, że mało kto tak wspaniale bawił się przy kurtynie wodnej, jak częstochowianie.

Pijmy więc na zdrowie wodę z kranu! Dziękuję za rozmowę.

Czytaj także

    Komentarze (0)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!